Hvorfor emosjonell intelligens er viktig i moderne bedrifter?

I en bedrifts kontekst er det helt avgjørende for hvordan mennesker samarbeider, leder, kommuniserer, håndterer stress, bygger relasjoner og skaper resultater.

I en tid der endring skjer raskere enn noen gang, er det ikke lenger bare kompetanse og strategi som avgjør suksess – men menneskene bak.

Emosjonell intelligens handler om evnen til å forstå, regulere og uttrykke følelser på en hensiktsmessig måte – både egne og andres. Det er grunnlaget for ekte kommunikasjon, tillit og samarbeid.

For å øke vår emosjonelle intelligens trenger vi å våge å bli kjent med oss selv, våre mønstre, programmeringer, strategier, sårbarheter, styrker, følelser og grenser.

Ledere, ansatte og team med høy emosjonell intelligens skaper miljøer der mennesker trives, vokser og yter sitt beste. De tåler uenighet, håndterer stress med ro og møter utfordringer med empati fremfor forsvar.

Når vi forstår hvordan følelser påvirker beslutninger, relasjoner og kultur, får vi tilgang til en dypere form for lederskap – et lederskap som bygger mennesker.

Grunnen til at jeg ønsker å jobbe med EQ i ulike bedrifter er at jeg ser gjennom jobben jeg gjør på EQ Institute hvor utrolig verdifullt det er å øke vår egen emosjonelle intelligens. Det skaper enorme ringvirkninger i hver enkelt persons relasjoner og liv både på jobb og privat.

Vi er alle bare mennesker, som bærer med oss en historie og som egentlig bare ønsker å bli sett, forstått og få lov å være vårt autentiske selv. 

Fra barndommen har vi med oss strategier, sannheter, programmeringer og mønstre som vi egentlig ikke trenger lenger, men som vi kanskje ikke er bevisst på. Alt dette gamle som vi har med oss kan skape vanskeligheter, misforståelser og dårlig kommunikasjon. 

Mennesker med lav emosjonell intelligens tar ting veldig personlig, og kan være svært vanskelig å kommunisere og samarbeide med. Derfor vil det kunne bli svært lønnsomt for bedrifter å jobbe med å øke den emosjonelle intelligensen hos sine ansatte. Både fordi det vil gi økt trivsel, mindre sykefravær, bedre kommunikasjon, bedre samarbeid, gode relasjoner, mindre stress og større trygghet.

Emosjonell intelligens er selve fundamentet for bærekraftig suksess.

Mennesker med høy emosjonell intelligens:

  • Forstår hva som motiverer seg selv og andre 
  • Tåler andres følelser og reaksjoner
  • Skaper psykologisk trygghet og plass til menneskene i teamet

Høy emosjonell intelligens gjør det lettere å:

  • Regulere egne reaksjoner
  • Ta beslutninger basert på både fakta og intuisjon
  • Unngå at frykt, stolthet eller stress styrer avgjørelser

Emosjonell intelligens i kulturen gjør at ansatte:

  • Tør å uttrykke behov før de brenner ut
  • Opplever mening og tilhørighet
  • Føler seg verdsatt som mennesker, ikke bare som ressurser 

Ønsker du:

  • En arbeidsplass med gode resultater og lavt sykefravær?
  • En arbeidsplass med plass til hele mennesket?
  • En arbeidsplass med gode relasjoner?
  • En arbeidsplass med trygghet og trivsel?

Jeg hjelper mennesker å:

  • Bedre kommunikasjon og samarbeid
  • Tåle utfordringer og stress bedre
  • Bli bedre på å ta gode beslutninger
  • Finne hjem til seg selv og sin egen trygghet
  • Skape og opprettholde gode relasjoner

Jeg tilbyr:

  • Grupper/ Workshops: Bli kjent med egne mønster, strategier, programmeringer, sårbarheter, styrker, følelser, grenser og behov
  • Foredrag og Workshops: Emosjonell intelligens, Relasjoner, Psykologisk trygghet tilpasset din bedrift
  • Deling i gruppe
  • EQ-terapi 1:1